De 5 meest voorkomende blessures

Uit onze praktijk blijken mensen die Cross Fit beoefenen een hoog risico hebben om bepaalde blessures op te lopen. Crossfit heeft bewezen enorm effectief te zijn om in vorm te raken, wat samenhangt met de intensiteit en variëteit van de workouts. Deze combinatie kan ervoor zorgen dat spieren, gewrichten, aanhechtingen eerder overbelast raken wat weer resulteert in blessures.  Dit was de aanleiding om een blog te schrijven met de 5 meest voorkomende blessures.

Daarnaast geven wij voorbeelden met instructievideo’s hoe je zelf deze blessure kan voorkomen en genezen. Natuurlijk bestaan ook andere behandelingsmethoden zoals (NSAID’s), bv. aspirine of ibuprofen. Echter bestrijdt deze uitsluitend de pijn. KT Tape zorgt voor preventie en helpt het lichaam op natuurlijke wijze herstellen. Auteur: drs. M.R. Brink

De Tennis elleboog – de pijn bij een tenniselleboog wordt vrijwel zeker veroorzaakt door verhoogde ingroei van zenuwuiteinden, de toename van het aantal bloedvaatjes (neo-vascularisatie), de verhoogde aanwezigheid van pijnmediatoren (oedeem en microvasculaire  bloedingen, door het beschadigde weefsel). KT Tape zorgt ervoor dat de huid iets wordt opgetild, waardoor de druk op de zenuwuiteinden afneemt. Daarnaast wordt de doorbloeding verbeterd en worden voedingsstoffen sneller aangevoerd waardoor herstel sneller optreedt van het beschadigde weefsel. KT Tape vermindert dus niet alleen direct de pijn, maar bevordert bovendien het herstel. Hier vindt u de instructievideo hoe u een tennisarm zelf kunt behandelen met KT Tape.

djokovic

Novak Djokovic met een tennis elleboog en KT Tape PRO

Achillespeesontsteking (Achilles Tendonitis) – Constante belasting van de Achillespees kan ontsteking veroorzaken. Ook komt het voor dat de pees gescheurd raakt. Chronische overbelasting draagt ook bij aan de verandering van de pees zoals degeneratie en verdikking. Bij hardlopers komt dit voor, maar ook vooral bij CrossFit treedt het vaak op. Vooral door hoog te springen op stellingen bijvoorbeeld, zal vaak resulteren in een achillespeesontsteking of scheurtjes in de pees. De behandeling van achillespeesontsteking is vaak langdurig van aard. Sommige mensen zweren bij zooltjes, koelen met ijs, of pijnstillers te nemen. Echter wordt er niets gedaan aan het structureel herstel van de achillespees. KT Tape verbetert de doorbloeding waardoor het herstel van de pees 24 uur per dag wordt bevorderd. Daarnaast geeft KT Tape PRO ondersteuning aan de pees. Hier vindt u de instructievideo om zelf een achilles tendonitis te tapen.

enkel

Een typisch voorbeeld van een taping om een achillespeesontsteking te voorkomen of te genezen.

Rotator cuff tendonitis –  In het geval van Cross Fit wordt deze aandoening meestal veroorzaakt door bovenhandse bewegingen en hoge krachten. Extreme kracht zetten op de pezen kan leiden tot een scheurvorming: proberen tegenhouden van een zware last met een gestrekte arm. Een val direct op de schouder kan ook aanleiding geven tot een letsel van de cuff. Gecontroleerde bewegingen helpen dit natuurlijk te voorkomen. Een probleem is dat sommige spiergroepen rondom de cuff matig van bloed worden voorzien, dus ook langzaam herstellen. Door het gebruik van KT Tape wordt de doorbloeding verbeterd (24uur per dag) en bovendien stabiliseert KT Tape de gehele rotator cuff waardoor het geheel stabieler is en minder kwetsbaar is voor blessures. Zo kunt u uw rotator cuff zelf tapen.

rotator cuff

De meest gebruikte taping voor Rotator Cuff Tendonitis

Duimpeesontsteking (DE QUERVAIN TENDINITIS)De belangrijkste oorzaak van deze peesontsteking is het repetitief herhalen van dezelfde beweging (grijpen, knijpen, wringen, etc) dit leidt tot een overreactie van de tenosynovia dat ontwikkelt tot tenosynovitis. Bij Cross Fit wordt het vaak veroorzaakt door oefeningen met de kettlebell and barbell. De tenosynovitis veroorzaakt een opzwelling van de slijmvlieslaag. er treedt een zwelling op ter hoogte van de getroffen pezen, wat nog meer inknelling van de duimpezen in het kanaaltje veroorzaakt en dus in een vicieuze cirkel, nog meer zwelling doet ontstaan. KT Tape zorgt er juist voor (m.n. door de verbetering van de doorbloeding) dat zowel de aanvoer van vloeistoffen nodig voor het herstel als ook de afvoer van vocht bevordert, waardoor de zwelling afneemt. Ook hier geldt: de tape doet 24 uur per dag haar werk. Kijk hier voor de instructievideo.

Lage rugpijn – Atleten die klagen over lage rugpijn geven meestal aan dat het begon na squats of overheid presses. Meestal neemt men teveel hooi op de vork, waardoor de conditie van het lichaam het gewicht simpelweg niet aankan. Ongecontroleerd liften leidt dan vaak tot blessures zoals spit of lumbago. Techniek en opbouw zijn belangrijke elementen om lage rugpijn te voorkomen. Begin dus niet te zwaar en bouw het langzaam op. Zorg bovendien dat je bekken neutraal staan en zeker niet met een holle rug. Mochten de klachten desondanks blijven bestaan, dan heeft KT Tape een zeer effectieve taping ontworpen om de pijn tegen te gaan en er een preventieve en curatieve werking vanuit te laten gaan. Hier vindt u een eenvoudige instructievideo om het zelf thuis te behandelen.
nadal

Rafael Nadal met KT Tape om zijn terugkerende (lage) rugpijn te behandelen

Vond jij dit een leuk artikel?
Share with friends
Nieuwsbrief

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *