#Fitnessfail

Trendy outfits, trotse foto’s van het proces, afslanktips, zelf ontworpen S7 hoesjes met inspirerende quotes: fitnessgekkies en -foodies zijn niet meer weg te denken van de gemiddelde Instagramfeed. Inspiratie en voorbeelden genoeg, zou je zeggen! Toch zijn er regelmatig nog sporters die geen idee hebben hoe ze in de sportschool aan de slag moeten gaan. Zo is het gebruik van een zelf meegebrachte fietshouder op de hometrainer nog tot daar aan toe, dit is tenslotte best praktisch. Maar wanneer het op oefeningen aankomt, kunnen deze behoorlijk link zijn als deze verkeerd worden uitgevoerd. Het ontbreekt deze mensen vaak aan de nodige ervaring en kennis. Ze lopen wat ongemakkelijk rondjes rondom de apparaten, om zich uiteindelijk in de meest creatieve en onmogelijke posities in de toestellen te hijsen. Dat de training hierdoor vele malen minder effectief is lijkt er niet toe te doen. Het gaat er uiteindelijk om dat je beweegt, toch? Het levert voor de omstanders en deze personen zelf de meest hilarische momenten op en gelukkig is er altijd wel iemand in de buurt die even te hulp schiet. We geven je drie voorbeelden van de meest rare fouten, zodat jij ze niet hoeft te maken. Disclaimer: don’t try this at home!

  1. Never skip neck day

De Lying Leg Curl is een zeer uitgebreid apparaat, waar je volgens sommige mensen veel verschillende spiergroepen mee kan trainen. Bijvoorbeeld je nek en schouders! Hoe? Door er ondersteboven op te gaan liggen en vervolgens met je hoofd kracht uit te oefenen op de gewichtsrollen. Niet alleen ziet deze oefening er super oncomfortabel uit: het is ook nog eens onwijs slecht voor je spieren en gewrichten. Wie zijn nek en schouders wil trainen, kan het beste aan de slag gaan met gewichten of een avondje gaan zwemmen. Vooral borst- en rugcrawl doen wonderen voor je schouderpartij. Ook je nek wordt getraind zonder deze al te veel te belasten, omdat je in het water minder weerstand ervaart. Gebruik het apparaat in de sportschool waar hij voor is: het trainen van je benen en hamstrings.

  1. Roeien met de riemen die je hebt

Het roeiapparaat is misschien wel een van de meest lastige apparaten om te gebruiken. Wanneer je deze verkeerd benut, kun je je onderrug, heupen en benen behoorlijk overbelasten. Oplossing? Gebruik hem gewoon op een heel andere manier! Zo nemen sommige sporters andersom plaats op de roeimachine, met hun buik richting de grond. Vervolgens plaatsen ze hun hoofd en handen richting de zitschijf en gaan de voeten andersom in de houders. En: planken maar! Héél bijzonder. Deze speciale variant is niet alleen behoorlijk link: hij zet 0 zoden aan de dijk voor wat betreft je training.  Maar hé, in het ergste geval train je in ieder geval je lachspieren!

  1. Squats ‘till you drop!

Squats: je haat ze óf je vindt ze verschrikkelijk. Dan ga je toch gewoon een beetje smokkelen? Sommige sportschoolgangers schakelen de hulp in van de abductor. Dit apparaat is oorspronkelijk bedacht voor het trainen van je bovenbenen en heupen. Maar door achterstevoren plaats te nemen op de plateaus en de gewichtskussens tussen je benen te klemmen, doet hij tevens dienst als hulpmiddel tijdens het squatten! Deze methode verdient absoluut de prijs voor de Meest Creatieve Fitnessoefening. Trainen doe je er echter amper tot niet mee. Bovendien blijft het apparaat onnodig bezet voor mensen die het wél gewoon willen gebruiken waar het voor bedoeld is. Speel je het liever op safe? Beoefen de squats dan op een vlakke ondergrond, met extra gewichtjes of, voor de durfal, op een halve skippybal. Zo train je zeer effectief je billen, benen en onderrug.

Breng voortaan je smartphone mee in een sport-proof hoesje of een handige sportband. Zo hou je gemakkelijk je vorderingen bij en kun je tussendoor een en ander aan informatie opzoeken, als je het even niet meer weet.

Aan welke blooper heb jij je wel eens schuldig gemaakt?

Vond jij dit een leuk artikel?
Share with friends
Nieuwsbrief

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *