Beste Kettlebells

Elke gym die je tegenwoordig binnenstapt heeft een aantal apparaten en equipments waar maar weinig mensen gebruik van maken. Een zo een equipment zijn kettlebells. Kettlebells zijn niets anders dan gewichten, die veel weg hebben van een kanonskogel met een handvat. Kettlebells worden niet zo vaak gebruikt omdat veel mensen er niet mee weten om te gaan. Wat natuurlijk jammer is, omdat kettlebells juist zoveel variatie brengen in training en flink wat voordelen hebben voor je gezondheid. Zo een fitness equipment mag dus niet ontbreken in je eigen gym, daarom hebben we hier een handig overzicht van de top 5 beste kettlebells samengesteld.

De beste kettlebell (sets) kopen

NaamAantal stuksGewicht KleurMeer informatie
Kettle bel Adidas18 kgZwart
Kettle bel Reebok Women's Training14 kg Blauw
Wonder Core Kettlebell110 kgZwart

Voordelen

  • Verbetert uithoudingsvermogen. Kettlebell training is eigenlijk krachttraining, waar er vooral gewerkt wordt aan uithoudingsvermogen.
  • Verbetert de postuur en houding. Bij het trainen met een kettlebell is het, vanwege het gewicht belangrijk, altijd stabiel te staan en goed op te letten. Dit helpt je postuur te verbeteren.
  • Efficient. Kettlebell trainingen zijn zodanig, dat je binnen 1 sessie kan werken aan cardio, kracht, balans, uithoudingsvermogen, enz.
  • Voorkomt blessures. Vooral atleten moeten vaak plotseling “afremmen”, wat voor ernstige ongelukken kan zorgen. Met een kettlebell leer je eigenlijk hoe je dit op een veilige manier doet.

Kettle bel Adidas

De eerste kettlebell van deze top 5 komt van een merk, dat bekend staat om haar geweldige sportartikelen. We hebben het over de kettlebell van Adidas. De kettlebell die we hier bespreken heeft een gewicht van 8 kg, maar er zijn natuurlijk meerdere variaties met andere gewichten.

Bij het kopen van deze kettlebell krijg je gewoon 1, het is dus geen set. Maar een set heb je in feite ook niet nodig, dankzij de bouw van deze kettlebell. Net als alle andere kettlebells, heeft ook deze van Adidas een handgreep, maar als je er goed naar kijkt, zie je dat de handgreep extra breed is. Hierdoor kan je makkelijk de zogenaamde dual grip oefeningen maken met deze kettlebell, tijdens de oefeningen houd je de kettlebell dus met beide handen vast. Voorbeelden van deze bewegingen zijn de welbekende kettlebell swing, squat of Russische twist.

Een ander voordeel aan deze Adidas kettlebell is, dat het een vlakke bodem ontwerp heeft, als je de kettlebell op de vloer zet, blijft het stabiel. Hierdoor kan je veel meer oefeningen, zoals push ups doen met zo een kettlebell.

De Adidas kettlebell is gemaakt van 100% gietijzer en weegt 8 kg, maar bij bepaalde swingende bewegingen, lijkt het toch alsof je met 3 – 4 maal meer gewicht aan het trainen bent! Dit is erg handig, omdat je dan met slechts 1 equipment heel wat kan bereiken: spiermassa opbouwen, vet verbranden, werken aan je uithoudingsvermogen, cardio trainingen, enz. Goed bekeken heb je het effect van een aantal fitnessapparaten gecombineerd in zo een kettlebell. Aarzel dus niet en koop hem vandaag nog, deze Adidad kettlebell!

Voordelen

  • Brede handgreep
  • Kan stabiel op een oppervlak staan
  • Multifunctioneel

Nadelen

  • Geen

Meer informatie en bekijk prijs

Reebok Women’s Training Kettlebell

Ook de vrouwen zijn tegenwoordig heel actief op het gebied van fitness en daar weet het wereldbekend merk Reebok alles over. Daarom zitten ze ook in deze top 5 en wel met de Reebok Women’s training kettebell. Deze kettlebell heeft een gewicht van 4 kg, maar net als bij andere merken, vind je dit model ook in andere gewichten van 2 kg en 6 kg.

Kijken we naar het ontwerp van deze kettlebell, dan zien we ook hier een aantal handige aspecten. Zo heeft deze kettlebell van Reebok een extra brede handgreep, waardoor je hem met beide handen kan vastpakken. Dit is nodig bij oefeningen als squaten, kettlebell swing, Russische twist, enz. Wat je verder zult zien, is dat deze kettlebell aan de onderkant behoorlijk vlak is, zodat het makkelijk op de vloer geplaatst kan worden zonder dat het wegrolt. Hierdoor kan je deze Reebok kettlebell ook goed gebruiken voor bijvoorbeeld push – ups.

De Reebok Women’s training kettlebell is gemaakt van 100% gietijzer, maar het opvallende is, dat deze kettlebell een coating heeft van vinyl. Deze vinyl coating maakt dat de kettlebell veel natuurlijker aanvoelt. Ook is de kans kleiner dat je vloer beschadigt wordt, wanneer je bijvoorbeeld push – ups gaat doen en de kettlebell op de vloer plaatst.

Voor een complete training van de spieren, het uithoudingsvermogen, stabiliteit en cardio, koop je dus deze Reebok Women’s training kettlebell van 4 kg.

Voordelen

  • Brede handgreep
  • Stabiel op de vloer
  • Vinyl coating

Nadelen

  • Geen

Meer informatie en bekijk prijs

Wonder Core Kettlebell

Een ander product dat het ook goed doet op de markt van kettlebells en dus zeker in onze top 5 moet voorkomen, is de Wonder Core kettlebell. Hier gaan we het specifiek hebben over de kettlebell van 10 kg, maar Wonder Core heeft natuurlijk meerdere kettlebells met varierende gewichten (4, 6, 8, 12 en 16 kg).

Het eerste dat je zal opvallen aan deze kettlebell van Wonder Core is, dat het er nogal massief en zwaar uitziet. Niet verwonderlijk omdat de kettlebell gemaakt is van massief staal. Verder zit er nog een glas, massief stalen handvat op, die ervoor zorgt dat je een goede grip hebt op de kettlebell. Voor de meeste mensen is deze kettlebell vast te houden met 1 hand, maar als je uitzonderlijk kleine handen hebt, zou je het best ook met beide handen kunnen vastpakken.

Wat kan je allemaal doen met deze kettlebell? In feite van alles: oefeningen voor je core, kracht, opbouwen van spiermassa, conditie, balans, cardio, enz. Om je meer mogelijkheden te geven, is de Wonder Core kettlebell zodanig ontworpen, dat het aan de onderzijde vlak is. Zodoende kan het makkelijk op de vloer geplaatst worden, als je bijvoorbeeld push – ups wilt doen.

Dus voor een full body workout, waar je weinig equipment voor nodig hebt, haal je vandaag nog de Wonder Core kettlebell in huis!

Voordelen

  • Stevige grip
  • Vlak ontwerp
  • Multifunctioneel

Nadelen

  • Geen

Meer informatie en bekijk prijs

Meer informatie Kettlebells

Zoals eerder uitgelegd, zijn kettlebells gietijzeren gewichten in de vorm van een grote bal en met een handvat om ze makkelijk te kunnen vastpakken. Deze kettlebells komen in gewichten van 2.5 tot wel 50 kg. Kettlebells komen oorspronkelijk uit Rusland en waren tot enkele eeuwen geleden, populair in de VS. Nu vind je overal in de wereld kettlebells en zijn de instructie videos, boeken en fitness clubs voor kettlebells in overvloed! Waarom, vanwaar deze populariteit?

Waarvoor zijn kettlebell trainingen goed?

Mensen zijn er helemaal weg van, omdat ze nupas ontdekken wat voor voordelen kettlebells hebben. Kettlebells zijn een van de weinige fitness equipments waar de training zo apart en de bewegingen zo dynamisch zijn. Het grote voordeel: door te trainen met een kettlebell, werk je tegelijkertijd aan een aantal verschillende onderdelen, zoals uithoudingsvermogen, kracht, balans, postuur en cardio. Met een kettlebell ga je je nooit vervelen en het leuke eraan is, dat je gewoon 1 kettlebell nodig hebt voor al die fitness onderdelen.

Wat we niet moeten vergeten is, dat je aan kettlebells nog een groot voordeel hebt: je verbrand in korte tijd veel meer calorien. Zo ben je na 20 minuten trainen zeker 400 calorien kwijt. Behalve aan verschillende fitness onderdelen te werken, geeft een kettlebell training je ook de mogelijkheid om verschillende lichaamsdelen te trainen. Dit zijn onder andere:

  • Core trainingen. Dit doe je door bewegingen als squats, lunges, crunches, enz. uit te voeren. Hiermee worden vooral de abs en andere kernspieren getraind.
  • Je armspieren trainen met een kettlebell kan door bewegingen als een shoulder – press en single arm row.
  • Benen en bilspieren. Door met een kettlebell lunges en squats te doen, laat je je beenspieren en spieren in de bil ook flink werken.
  • Deadliften met een kettlebell brengt flink wat beweging in de rugspieren en kan zelfs rugklachten verhelpen.

Kettlebells vs Dumbbells

Als je zo kijkt naar een kettlebell en het effect van een kettlebell training op de verschillende lichaamsdelen, dan lijkt het er bijna op alsof je kettlebells en dumbbells voor dezelfde dingen kan gebruiken. Vergis je hier vooral niet in, want dat is precies waar deze fitness equipments in verschillen.

Kettlebells zijn vooral bestemd voor spieren die zorgen voor vertraging en stabilisatie van het lichaam. Je maakt dus plotselinge, snelle bewegingen, die ook in het dagelijks leven te zien zijn. Een goed voorbeeld is wanneer je met een slingerende beweging, een zware koffer of tas in een laadbak moet zetten. Kettlebell trainingen helpen je om deze bewegingen te doen, zonder ongeluk te krijgen. Met dumbbells ben j eerder bezig aan langzame en gecontroleerde bewegingen om voornamelijk spiermassa en sterkte op te bouwen.

Soorten kettlebells – Verschillende gewichten

Zo op het eerste gezicht lijken alle kettlebells hetzelfde te zijn, maar er is wel een onderscheid. Kettlebells vind je in 2 soorten:

  • Standaard gietijzeren kettlebells. Wanneer je goed kijkt naar dit type kettlebells, dan zul je zien dat de handvaten iets wijder zijn dan de bal zelf. Deze kettlebells vind je het meest in de gym en andere commerciele fitness clubs. Voor wie zijn ze geschikt? Kettlebells met een breed handvat worden meestal gebruikt door mensen die deze training niet zo vaak gebruiken, bewegingen doen waarbij de kettlebell met beide handen vastgepakt moet worden en door mensen die voor het eerst een kettlebell training doen en wat meer grip nodig hebben.
  • Competitie kettlebells. Dit type heeft een smaller handvat en wordt tijdens weightlifting competities gebruikt. Deze kettlebells worden het meest gebruikt door alleten die oefenen voor een wedstrijd of mensen die werken aan 1 – armige bewegingen.

Is kettlebell training geschikt voor mij?

In feite kan iedere gezonde persoon kettlebell trainingen doen, maar omdat je hier te maken krijgt met een behoorlijk zwaar gewicht, is het toch goed om bepaalde dingen in gedachten te houden wanneer je met kettlebell training wilt beginnen. Zo moet je als beginner, die voor het eerst met een kettlebell gaat trainen, altijd een instructievideo volgen of hulp vragen van een instructeur. Hierdoor weet je ook precies welke gewichten beter geschikt zijn voor jouw lichaam. Neem je iets dat te zwaar is en weet je niet hoe ermee om te gaan, dan kan je makkelijk je evenwicht verliezen wat kan leiden tot ernstige ongelukken. Neem dit risico niet en doe vooraf wat onderzoek. Je zult er alleen maar van profiteren.

Wat als je bepaalde gezondheidsklachten hebt? Trainen met een kettlebell hoeft geen probleem te zijn voor bijvoorbeeld een diabeet. Zorg er wel voor dat je dit in afstemming met je arts doet. Maar als je bijvoorbeeld ooit ongeluk hebt gehad aan een bepaald gewricht of spier en daar nog steeds last van ondervindt, dan is beter om een ander soort training op te zoeken. Ook zwangere vrouwen moeten zo een training eerst goed met hun arts bespreken en in geen geval, zelfstandig eraan beginnen.

Tot slot

Kettlebell trainingen zijn een uitstekende manier om te werken aan stabilisatie, uithoudingsvermogen en cardio. Let er wel op dat je altijd begint met een instructie video en bij onduidelijkheden een instructeur naar advies vraagt. Houd ook rekening met bepaalde gezondheidsklachten als diabetes en vraag je arts naar advies.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *