Conditie van een autocoureur

We kennen allemaal wel de grapjes die mensen maken die geen fervente sportliefhebbers zijn. Als er aan ze gevraagd wordt welke sport ze beoefenen, krijg je al snel het antwoord dat ze schaken of ook graag bitterballen. Ook autosport wordt nog weleens genoemd, maar daar maken ze een vergissing. Een autocoureur moet namelijk ook een goede lichamelijke conditie hebben. een schaker overigens ook. Een gezonde geest, bestaat niet zonder een gezond lichaam.

Het succes van Max Verstappen

De laatste tijd neemt de belangstelling voor de autosport enorm toe. Mede door het succes van de Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen groeit het enthousiasme voor de autosport met de dag. Daarbij rijden de meeste mensen zelf ook auto en denken ze zich er een voorstelling bij te kunnen maken hoe het eraan toe gaat. Het is in ieder geval wel verstandig om het niet uit te proberen want dat zou nog weleens wat schadeposten op kunnen leveren. Dan kun je nog zo’n goede WA-verzekering voor je auto hebben, racen kun je beter op een echte racebaan doen. 

Dagelijkse training

In ieder geval moet een coureur, en zeker die van de Formule 1, een topconditie hebben. Bepaalde spieren moeten goed getraind zijn. Aan de andere kant mogen de spieren ook niet te veel spiermassa hebben. Meer spiermassa betekent namelijk ook meer gewicht en dat is weer niet gunstig voor het totaalgewicht van de auto. Een goede conditie hebben, is wel heel belangrijk. Ook een uitstekend cardiovasculair systeem hebben is noodzakelijk, coureurs hebben tijdens een Grand Prix een hartslag van gemiddeld 160 tot 170 slagen per minuut volgens Hamilton. De meeste succesvolle coureurs hebben hun eigen personal trainer waarmee ze vaak dagelijks een training afwerken om topfit aan de start te verschijnen. En dat is ook nodig want het rijden van een race is extreem zwaar.

Goede conditie

Hamilton doet bijvoorbeeld veel aan hardlopen en pilates en ook Max traint er flink op los. Een goede conditie is ook belangrijk voor de concentratie tijdens het rijden. Als je soms meer dan 300 kilometer per uur rijdt terwijl je ook nog met bizarre G-krachten te maken hebt, is dat niet onbelangrijk. De coureurs hebben tijden de race ook te maken met een enorm vochtverlies, dat kan zelfs oplopen tot wel drie liter.

G-krachten

Die G-krachten kunnen tijdens de race wel oplopen naar 4,5G. Dit betekent dat de druk op de nek van een coureur 4,5 keer het gewicht van het hoofd met de helm van de coureur is. Dat kan zomaar 25 kilo zijn wat de coureur te verwerken krijgt. Ook de bloeddruk kan zomaar met 50 procent omhoog gaan tijdens de race, net zoals de hartslag flink kan stijgen. Door al deze factoren is het belangrijk dat een coureur in uitstekende conditie is.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.