Hoe herstel je zo snel mogelijk na een sportblessure?

Voor veel mensen is er niets lekkerder dan een uurtje joggen of bijvoorbeeld fietsen. Ook teamsporten als hockey en voetbal zijn in trek. Hoe zorg jij dat je fit en gezond blijft? Wanneer je te fanatiek start met sporten loop je het risico op een blessure. Daarbij ligt een blessure bij contactsporten altijd op de loer. Wat moet je doen op het moment dat je te maken krijgt met een sportblessure? Wat is een goed moment om weer te gaan trainen? Aan de ene kant wil je zo snel mogelijk verder met je trainingen. Aan de andere kant wil je een zware overbelasting van spieren voorkomen! In dit artikel lees je er meer over.

Luister goed naar je lichaam bij een blessure

De belangrijkste tip bij het herstellen van een sportblessure: luister goed naar je lichaam! Vaak geeft je lichaam signalen af of het al tijd is voor een eerste training. Doet het nog pijn? Wacht in dat geval wat langer. Ook wanneer je geen pijn voelt is het heel belangrijk om de trainingen rustig op te bouwen. De pijn kan immers ook een dag later komen! Wanneer de trainingen in de eerste twee tot drie weken soepel gaan, kun je de intensiteit hiervan verhogen. Blijf oppassen voor een overbelasting van spieren!

Bezoek een huisarts voor een diagnose

Wanneer rust alleen niet voldoende lijkt te zijn om van een blessure af te komen, is het verstandig om de huisarts te bezoeken. Een huisarts kan je meer vertellen over de oorzaak van de blessure en de mogelijkheden die je hebt om hiervan te herstellen. Mogelijk raadt de huisarts aan om behandelingen bij de fysiotherapeut af te nemen. Hoe het bij de zorgverzekering in 2025 zit weten we nog niet, maar momenteel worden dergelijke behandeling niet gedekt vanuit de basisverzekering. Het is om die reden verstandig om hier een aanvullende verzekering voor af te sluiten.

Tip: gebruik een online tool die je helpt bij zorgverzekeringen vergelijken! Deze tools vertellen je binnen enkele momenten welke zorgverzekering het meest geschikt is voor je. Zo hoef je de verzekeringen zelf niet te vergelijken.

Neem rust en wees lief voor je lichaam

Bovenal is het bij een sportblessure belangrijk om je lichaam de tijd te gunnen. Neem voldoende rust en pas op, wanneer je weer start met de trainingen. In plaats van direct intensief te trainen op de club of bijvoorbeeld in een sportschool, zou je eerst thuis een aantal oefeningen uit kunnen voeren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.