Hoe krijg je de ultieme rust voor herstel van spieren na trainen?

Sporten is zonder meer gezond voor lichaam en geest. Je wordt blijft er fit door en werkt ook goed tegen stress. Bij het sporten hoort eveneens datgene dat na het sporten volgt, namelijk goede rust. Het is cruciaal voor de spieren om na het sporten voldoende rust te krijgen. En als je het effectief kunt doen, nog beter.

Wat gebruik je na het sporten?

Het advies is om na het sporten eiwitrijk voedsel tot je te nemen. Dit omdat eiwitten de bouwstenen zijn van onze spieren. En aangezien je na het sporten ook eet en drinkt, is het goed voor herstel en rust ook te letten op je voeding. Eiwitten zijn sowieso beter voor sneller herstel van de spieren.

Gemiddeld 2 tot 3 dagen

Over het algemeen hebben spieren 2 tot 3 dagen nodig om volledig te herstellen. Heb je dus de benen op de maandag getraind, dan is het beter donderdag de beenspieren weer aan te pakken. Dit voorkomt ook overbelasting en dat is niet gezond. Ook al ben je aan het sporten.

Voldoende en goed slapen

Het beste matras voor jou is eentje waarop je goed kunt slapen. Eentje waarvan je volgende dag geen lichaamsklachten ervaart. Slapen is logischerwijs de periode waarbij het lichaam volledig tot rust komt en ook herstelt. Het is belangrijk voor je spieren dat je een goede nachtrust hebt en daarbij is een goed matras zonder meer belangrijk. Afgezien van het matras, is een goed hoofdkussen even belangrijk.

Regelmaat, opwarmen, rekken en strekken

De manier van sporten is ook belangrijk waarbij regelmaat een rol speelt. Probeer je te houden aan vaste routines. Voordat je gaat sporten is opwarmen essentieel om de spieren warm te maken. En om het hartritme opbouwend op te voeren. Aan het eind van het sporten zijn rek- en strekoefeningen eveneens van belang. Om het hartritme te normaliseren en de spieren alvast tot rust te brengen.

Het is alles overziend een combinatie van factoren voor goede rust van jouw lichaam. Het is overigens verschillend per persoon vandaar dat je ook zelf moet luisteren naar je lichaam. Als je voor een bepaalde spiergroep na 2 dagen het gevoel hebt dat je nog een dag rust nodig hebt, dan is het hoogstwaarschijnlijk ook zo. Voldoende en goed slapen, voeding en regelmaat zijn eveneens van belang. Los van het rusten zelf.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.