Hoe vaak weeg je jezelf tijdens het afvallen?

Wanneer je begint met afvallen is de kans groot dat je (te) veel gefocust bent op de weegschaal. Je gewicht fluctueert, waardoor het kan dat je de ene dag zwaarder bent dan de andere. Dit wil niet zeggen dat je niet goed bezig bent of zelfs weer aan het aankomen bent. Afvallen is een lange termijn doel. 

Laat je emoties dus niet te veel leiden door het cijfer op de weegschaal, maar let ook op hoe je je voelt, hoe jouw sportieve prestaties vooruit gaan en hoe jouw kleding zit. Dat gezegd hebbende: hoe vaak kun je jezelf het beste wegen als je wilt afvallen?

Wekelijks of maandelijks

Het is verleidelijk om iedere ochtend even op de weegschaal te stappen. Hierdoor krijg je echter geen goed beeld van je vooruitgang, omdat er dagelijks schommelingen zitten in je gewicht. De ene dag weeg je meer dan de ander, bijvoorbeeld door je zoutinname, hormonen of vochtretentie. Het is beter om jezelf iedere week te wegen in het begin om te checken of je op de goede weg zit. 

Na verloop van tijd is het ook prima om iedere maand even op de weegschaal te stappen. Weeg je altijd op dezelfde dag en ongeveer dezelfde tijd zodat je de resultaten met elkaar kunt vergelijken.

Spiermassa vergroten

Jouw gewicht wordt bepaald door spiermassa, vetmassa, botmassa, vocht, glycoceen en je organen. Ook je darm- en maaginhoud en de urine in je blaas bepalen jouw gewicht op een specifiek moment in de tijd. Als je wilt afvallen, wil je jouw vetpercentage verlagen door je spiermassa te vergroten ten opzichte van je vetmassa. Spieren wegen meer dan vet, waardoor het kan zijn dat je in eerste instantie aankomt voordat je af gaat vallen. 

Van krachttraining word je wel degelijk slanker en je verhoogt hiermee je metabolisme, botdichtheid en weerstand. Daarnaast shape je jouw lichaam wanneer je aan je spieren werkt en krijgt je lichaam een mooie vorm in plaats van dat je alleen maar platter wordt. Het is dus beter om je vetpercentage te meten dan enkel je gewicht.

Vetpercentage meten

Volgens schrijver en technologie-expert Thobias Eggers van het kennisplatform TECHSPRING, kun je jouw vetpercentage eenvoudig en snel meten met een slimme weegschaal. Deze weegschaal heeft een smartfunctie, waardoor je de weegschaal aan je smartphone kunt koppelen. Je meet onder andere jouw vetpercentage, botmassa, spiermassa en vochtgehalte en kunt de resultaten goed inzichtelijk maken. Zo zie je in een oogopslag hou jouw vetpercentage zich over de tijd ontwikkelt en welke veranderingen je lichaam doormaakt. 

Maak het visueel

Wil jij afvallen om weer mooi in je kleding te passen of je beter te voelen over jezelf? Dan heb je de weegschaal niet per se nodig. Meet je taille regelmatig op met een meetlint en maak af en toe een progressiefoto van je lichaam om de fysieke veranderingen in de gaten te houden. Ook merk je het vanzelf als jouw kleding weer losser gaat zitten en je meer energie krijgt!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.