Hoe zorg je goed voor jezelf tijdens het buiten sporten?

Het is geen geheim dat sporten heel gezond voor een mens is. Lekker binnen of buiten in beweging zijn, je gaat je er echt beter door voelen. Zowel lichamelijk als geestelijk. En je hoeft heus niet je lichaam compleet af te beulen door vier keer in de week vijfendertig kilometer hard te lopen, zes dagen in de week in de sportschool door te brengen of zelfs de befaamde tienduizend stappen per dag te halen: al beweeg je per dag een half uurtje, een licht stevig wandelingetje tot het einde van de straat en terug, dit maakt al een wezenlijk verschil. Niet alleen in je lichaam, maar ook in je hoofd. En grote kans dat je dit half uurtje vanzelf uit gaat breiden naar iets verder, iets meer, iets langer. Gewoon omdat je het verschil ervaart en je er echt gelukkig van wordt!

Beweeg het gelukshormoontje los

Tijdens sporten, maar zeker ook al tijdens gewoon bewegen, komt er namelijk al na dertig minuten een setje van heerlijke gelukshormoontjes vrij: welkom endorfine, serotonine en dopamine. Deze drie-eenheid staat ook wel bekend als neurotransmitters. Dit trio aan stofjes zorgt er simpelweg voor dat er een gelukzalig gevoel optreedt, pijn verminderd en je eetlust, slaap en gemoedstoestand reguleert.

Bewegen zorgt er ook voor dat je gedachten even worden onderbroken, dat je stressniveau verlaagd wordt en dat de aanmaak van het stresshormoon cortisol vermindert wordt. Tijdens het sporten focus je je namelijk op iets anders dan al die honderden rondrazende dingen in je hoofd. Je maakt je hoofd letterlijk leeg, doordat je je op je lichaam concentreert: wat voel ik, wat zie ik, wat hoor ik, wat ervaar ik. Tijdens sporten ervaar je alles veel intenser, zijn je zintuigen nóg scherper.

Nog meer voordelen van sporten

Om de lofzang voor het sporten dan nog even compleet te maken: Sporten geeft je ook zelfvertrouwen. Het verlegt je grenzen en het zorgt ervoor dat je trots op jezelf bent. Tijdens en natuurlijk na afloop. En ja, ook als je maar een half uurtje wandelt op een dag. Je kunt namelijk ook de keus maken om op de bank te blijven Netflixen. Het moeilijkste van sporten is en blijft het stuk van de bank naar de voordeur.

Sporten helpt je ook beter slapen: door je lichaam te bewegen ontstaat er het slaaphormoon melatonine en voilà, die zorgt er weer voor dat je beter slaapt.

Sporten slingert tot slot natuurlijk ook je verbranding aan de gang, waardoor je zou kunnen afvallen. Maar, alleen maar sporten als je wilt afvallen, gaat niet werken. Je zult dit altijd in combinatie moeten doen met je voeding.

Sporten kun je doen met wie, waar en wanneer je wil. In de sportschool, op het sportveld of gewoon lekker in de natuur in bijvoorbeeld Beesterzwaag. De wind door je haren, de zon op je gezicht, de frisse lucht in je longen: van sporten wordt je een blijer mens.

Nadeel van sporten

Maar aan sporten hangen natuurlijk ook risico’s: te veel en te snel willen kan vervelende klachten of nare, langdurige blessures veroorzaken die er dan juist weer voor zorgen dat het bewegen juist niet meer gaat. Daarom is het wel verstandig om tijdens het bewegen goed voor jezelf te zorgen. Dit doe je allereerst door een goede uitrusting aan te schaffen: bijvoorbeeld goede hardloopschoenen als je gaat hardlopen, stevige wandelschoenen als je liever gaat wandelen, knie-, elleboog-, en hoofdbescherming als je bijvoorbeeld gaat skateboarden, inlineskaten of rolschaatsen, enzovoorts. Vergeet ook de juiste kleding niet: goede ademende kleding, geschikt voor verschillende weersomstandigheden, kan een hoop ongemakken vermijden.

Doe ook altijd voor je met je training gaat starten een goede warming up. Dit betekent eigenlijk gewoon: ga niet gelijk van 0 naar 100, maar doe eerst even een kwartiertje rustig aan. Bereid je spieren, pezen en algehele lijf voor op een inspanning. En als je dan vervolgens klaar bent met je inspanning, vergeet dan ook niet om een cooling down te doen. Even een kwartiertje rustig aan de tijd nemen om je hartslag naar beneden te laten gaan en je lichaam en hoofd tot rust te laten komen.

Wat te doen bij blessure?

Mocht je dan tóch een blessure opgelopen hebben, kun je natuurlijk verschillende dingen doen: ga eens op zoek naar een goede sportmasseur, zij kunnen vaak al meer voor je doen dan je denkt. Ook al preventief. Maar wees ook niet te eigenwijs om naar een fysiotherapeut of een specifieke sportfysio te gaan. Kijk even goed naar je zorgverzekering of deze zorg wellicht voor jou vergoed wordt ja of nee. Al dan niet kun je, als je begint met sporten, je zorgverzekering eens kritisch tegen het licht houden en je alvast aanvullend verzekeren. Zodat je ook op dit punt niet voor verrassingen komt te staan.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.