In het najaar van 2020 organiseerde EuropeActive het 7e jaarlijkse European Health and Fitness Forum (EHFF). Dit jaar week het evenement af van het traditionele format om zich aan te passen aan COVID-19-beperkingen. Dit resulteerde in een volledig virtuele livestream uit Düsseldorf, Duitsland. 

Sprekers en panelleden die aan het evenement hebben bijgedragen waren zowel ter plaatse als virtueel aanwezig. Hierdoor kon EHFF beter dan ooit tevoren geïnteresseerden overal ter wereld bereiken. Het thema van dit jaar was: hoe gaan we vanaf hier verder? Sprekers en panelleden mengden zich in de discussie en gaven een diepgaande analyse van de huidige situatie waarin de sector zich bevindt en identificeerden mogelijke scenario’s en kansen voor de toekomst.

Disruptieve nieuwkomers 

Nieuwkomers op de markt hebben een disruptieve invloed op de industrie en verkleinen de behoefte aan traditionele sportscholen en dure fitnessapparatuur. Door de coronacrisis zijn de voorkeuren van de consument veranderd en is er meer behoefte aan flexibiliteit, een digitale gemeenschap en gewichten en tools om thuis mee te trainen, zoals cijfers van het Duitse platform fitforbeach.de onderbouwen. Niet alleen in Duitsland is dit het geval, maar in heel Europa is deze trend waarneembaar. Voor sportscholen betekent dit dat ze zich moeten aanpassen en onder andere meer gedifferentieerde producten aan moeten bieden.

Uitdagende situatie

De fitnesssector bevindt zich in een uitdagende situatie. Zo moeten in veel landen de sportscholen de deuren sluiten vanwege het coronavirus, waardoor er naarstig gezocht wordt naar nieuwe verdienmodellen. Veel sportscholen speelden al met het idee om het aanbod uit te breiden met onder andere digitale lessen. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat dergelijke initiatieven in een stroomversnelling terecht kwamen. Ook schaffen veel mensen zelf apparatuur aan, zoals een complete home gym.

Nog altijd heerst er een crisissituatie in de meeste Europese landen. Echter biedt tegenslag ook kansen. Nooit eerder waren de voordelen van gezondheidsbevorderende fysieke activiteit zo belangrijk voor iedereen. Onderzoek van Deloitte, de Covid-19 Impact Study, heeft aangetoond dat hoewel Covid-19 een aanzienlijke impact heeft op de Europese fitnessindustrie, de sector nog steeds zijn midden- en langetermijndoelen kan behalen. De meeste fitnessketens maakten tijdens de crisis gebruik van de gelegenheid om hun digitalisering vooruit te helpen en zo ook beter voorbereid te zijn op de toekomst.

Herstel van de sector

Door gebruik te maken van analyse van consumentengedrag en voorspellende modellen, leverde de een reeks evidence based voorspellingen op voor het herstel van de sector en de langetermijnimpact van Covid-19 op de participatie en de sociale waarde van de sector. De belangrijkste conclusie: sportscholen dienen in te zetten op betrokkenheid in de omgang met huidige klanten, gericht op behoud, en ook op ledenwerving. Al gebeurt dat nu logischerwijs in een lager tempo.

Het evenement wordt afgesloten met een hoge noot. De fitnessindustrie is rijk aan geweldige ondernemers, die hun bedrijfsmodellen zullen aanpassen aan de veranderende behoeften van de nieuwe consument. Sportscholen en trainers zorgen er zo voor dat ze consumenten altijd blijven aanspreken op een manier die bij ze past, waardoor meer mensen sporten in hun dagelijks leven zullen verwerken.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *