Powerlifting in CrossFit

Powerlifting is een krachtsport waarbij er drie oefeningen van belang zijn. Dit zijn de squat, bench press en deadlift. In het Nederlands is dit te vertalen tot de kniebuiging, het bankdrukken en het tillen van de grond. Deze drie oefeningen worden ook wel gezien als de ”grote drie”. Het doel van powerliften is deze oefeningen in correcte techniek uitvoeren, met een zo zwaar mogelijk gewicht. Powerliften wordt vooral in competitieverband gedaan.

Squat (kniebuiging)voorbeeld van de powerlifting squat

De squat is een oefening waarbij er door de knieën gebogen wordt, tot een bepaalde diepte. Bij het powerliften wordt een squat goed gerekend als de bovenbenen dieper komen dan horizontaal. De oefening wordt uitgevoerd met een lange halter op de schouder of boven rug.

Bench press (bankdrukken)demonstratie van het powerlifting bankdrukken

Het bankdrukken is een oefening waarbij er op een bankje gelegen wordt. Er wordt een halterstang met gestrekte armen naar boven gehaald, deze zakt vervolgens naar beneden tot op de borst. Hierna wordt de halterstang weer omhoog gedrukt tot dat de armen weer gestrekt zijn.

Deadlift (van de grond tillen)powerlifting atleet tijdens het deadliften

De deadlift is een oefening waarbij er met een gebogen positie, een lange halter van de grond wordt getild, met een zo recht mogelijke rug. Het deadliften is erg goed voor totale lichaamskracht en wordt voor vele mensen als de belangrijkste oefening gezien op het gebied van krachtsport. De deadlift wordt zowel conventional als sumo uitgevoerd.

Powerlifting in CrossFit

De squat en deadlift zijn oefeningen die vooral worden gebruikt in CrossFit, het bankdrukken wat minder maar ook is deze af en toe te zien in een WOD. Het doel van deze oefeningen is vooral kracht, maar ook explosiviteit en flexibiliteit zijn erg belangrijk.

De squat, zoals de powerlift manier met de halter op de schouder of bovenrug wordt in CrossFit overigens ook nog op andere manieren gedaan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de front squat en de overhead squat. Deze oefeningen vereisen een bepaalde techniek die niet door iedereen als gemakkelijk wordt gezien.

Het bankdrukken kan op verschillende manieren gedaan worden, denk hierbij aan verschillende grepen, maar ook aan het verstellen van de bank waarop gelegen wordt of het verkorten van de range of motion.

De deadlift is net als de squat ook een veel voorkomende oefening in CrossFit die niet te missen is. Met het deadliften werk je aan een sterk en functioneel fysiek. De deadlift wordt niet voor niets als de belangrijkste oefening gezien. Een andere variant van de deadlift die ook nog wel is in CrossFit voor komt is de sumo deadlift. Dit is een deadlift met een wijde houding. Hiernaast bestaat er ook de snatch grip deadlift, dit is een deadlift met een brede greep.

crossfit atleet Bazinet tijdens de overhead squat

Camille Leblanc-Bazinet: Overhead squat

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.