Wat voor Voeding moeten Sporters Binnenkrijgen?

De meeste sporters begrijpen wel dat voeding erg belangrijk is voor haar/zijn prestaties. Voeding geeft energie, laat het lichaam herstellen en is dus erg belangrijk voor elke (top)sporter. Per sporter verschilt het natuurlijk hoe hij/zij moet eten, dit is bijvoorbeeld afhankelijk van het type sport dat je doet, het lichaamstype dat je hebt, het doel dat je voor ogen hebt. Iemand die spiermassa wilt aankomen moet bijvoorbeeld veel koolhydraten eten om aan te komen, voor iemand die af wil vallen is weel een koolhydraat arm dieet aangeraden. In dit artikel wordt per voedingsstof in het algemeen uitgelegd waarom deze belangrijk deze belangrijk zijn voor elke sporter. Hiernaast wordt er nog wat over supplementen en paleo verteld.

Eiwittenaantal voorbeelden van eiwitbronnen

Eiwitten zijn erg belangrijk in een gezond voedingsschema, door al het intensieve sporten worden de spieren belast. Deze spieren moeten hier natuurlijk van kunnen herstellen en hierbij spelen de eiwitten een rol. Eiwitten zorgen naast het herstellen ook voor het ontwikkelen van de spieren. Belangrijke eiwitbronnen zijn vlees, vis, eieren en noten.

Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn belangrijk voor het lichaam, ze zorgen namelijk voor een goede stoelgang en ze beschermen het lichaam tegen hart- en vaatziekten. Belangrijke bronnen zijn havermout, meusli en volkorenbrood.

Koolhydratenzoete aardappel is een goede bron van koolhydraten

Koolhydraten zijn net zo belangrijk eiwitten. Koolhydraten voorzien het lichaam van energie. Deze energie is nodig voor alle zware trainingen. Koolhydraten zijn uit veel voedselbronnen te krijgen, denk aan aardappelen, rijst, pasta, zoete aardappelen en fruit (suikers).

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn nodig voor een goede functionering van het menselijk lichaam. Ze kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt en daarom moet het dus via voeding binnen worden gekregen. Belangrijke bronnen van de twee stoffen zijn fruit en groenten. Hiernaast leveren ze geen energie zoals koolhydraten en vetten dat wel doen.

(gezonde) Vettennoten zijn een goed voorbeeld van gezonde vetten

Goede vetten zijn naast koolhydraten ook brandstof voor het lichaam. Hiernaast bevatten ze ook essentiële vetzuren, deze maakt het lichaam zelf niet aan en zijn daarom essentieel. Belangrijke gezonde vet bronnen zijn zaden, noten, avocado’s, eieren en vis.

Hiernaast is vocht nog erg belangrijk voor sporters. Tijdens het sporten verliest het lichaam veel vocht. Dit moet natuurlijk worden aangevuld. Drink dus veel water!

Supplementen

Supplementen zijn erg populair onder de sporters, ze kunnen een goede aanvulling zijn op het voedingsschema maar moeten zeker niet vervangen worden door het normale voedsel. Bekende supplementen zijn vitaminepillen, creatine, visolie en eiwit supplementen.

Er zijn verschillende eiwit supplementen, de bekendste is het whey poeder. Met dit poeder maak je een eiwit shake. Deze shakes zijn in talloze smaken verkrijgbaar en zijn zeer gewild onder de sporters. Het wordt vooral door krachtsporters gebruikt omdat zij de spieren extreem belasten, denk aan een WOD waarbij je helemaal tot het uiterste gaat. Het lichaam moet hiervan natuurlijk goed kunnen herstellen en dit wil jij het liefst zo snel mogelijk. Eiwit shakes zijn erg makkelijk te maken en bovendien kunnen ze je smoothie ook nog eens erg lekker maken. De meeste sporters nemen hun eiwit shake direct na het trainen, zodat ze direct na het zware belasten van de spieren wat goede eiwitten binnenkrijgen.

Paleo

Paleo is erg populair onder de crossfitters, deze manier van eten bevat alleen maar natuurlijk voedsel. Dit is natuurlijk een erg gezonde manier van eten die wij jullie zeker aanraden. Dankzij deze manier van eten krijg je alleen maar kwalitatieve eiwitten, vetten etc. binnen. Deze heeft het lichaam nodig! Maar het lichaam heeft hiernaast ook koolhydraten nodig, deze leveren energie en zijn vooral voor sporters super belangrijk. De paleo manier van eten bevat voor de meeste sporters (helaas) te weinig koolhydraten en daarom raden wij aan om naast de paleo manier ook nog extra koolhydraten te eten, deze heeft het lichaam erg nodig. Een goede bron van koolhydraten, dat niet in het paleo dieet zit is bijvoorbeeld havermout.

101 paleo recepten

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.