Menig fanatieke sporter krijgt er eens mee te maken: een fikse blessure. De blessure is misschien wel zo heftig dat je ervoor naar het ziekenhuis moet. In zo’n geval krijg je meestal te maken met een wachttijd die vastgesteld is op basis van de ernst van de situatie en het aantal beschikbare vrije plekken. Het aantal ziekenhuisopnames in Nederland verschilt enorm: zo zagen we in 2020 dat er weinig plek was op de IC’s en in het ziekenhuis in het algemeen. Dat betekent dat je wachttijd snel op kan lopen. In zo’n geval kun je gebruik maken van wachtlijstbemiddeling. Wat is dat precies en hoe werkt het?

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Niemand zit te wachten op een opname in het ziekenhuis. Weet je eenmaal dat je een behandeling moet ondergaan dan is het wel zo prettig om zo snel mogelijk aan de beurt te zijn. Helaas is dat niet altijd het geval: de wachtlijsten van een ziekenhuis kunnen behoorlijk lang zijn. Wil je geen maanden hoeven wachten dan kun je beroep doen op de zogeheten wachtlijstbemiddeling van zorgverzekeraars. Dat is een vorm van bemiddeling waarbij je zorgverzekeraar op zoek gaat naar een alternatieve plek voor een behandeling. Denk aan een ander ziekenhuis waar bijvoorbeeld wel plek voor jou is.

Het grote voordeel van deze service van een zorgverzekeraar is dat het volledig gratis is om hier naar te vragen. Het enige wat jij hoeft te doen, is telefonisch contact op te nemen met je zorgverzekeraar. Bij sommige verzekeraars kun je dit zelfs volledig digitaal aanvragen. Wat echter prettig is aan een telefonisch gesprek is dat je direct in contact komt met een zorgadviseur waarmee je jouw benodigde zorg voor bijvoorbeeld een hardnekkige blessure kunt bespreken. Zij gaan uiteindelijk voor jou op zoek naar een passend alternatief. Meestal hoor je binnen twee werkdagen of en waar je terecht kunt.

Wachtlijstbemiddeling: wachttijden volgens de Treeknormen

Het is wel goed om te weten dat je niet zomaar voor iedere wachttijd gebruik kunt maken van de wachtlijstbemiddeling. Je aanvraag moet wel redelijk zijn. Daarom hebben zorgverzekeraars en – aanbieders samen afgesproken wat redelijke wachttijden zijn. Deze afspraken zijn gebundeld in de zogeheten Treeknormen. Op basis van die normen weet je wat de maximaal aanvaardbare wachttijd per situatie is. Dit houdt onder andere in dat je binnen 4 weken terecht moet kunnen voor een eerste intake met de zorgaanbieder. Denk aan een ziekenhuis of fysiotherapeut. Heb je een afspraak met een medisch specialist? Dan mogen er 7 weken tussen zitten.

Heb je acute zorg nodig dan kun je altijd terecht op de spoedeisende hulp. Voor alle niet-acute zorg gelden de volgende maximale wachttijden voordat je gebruik kunt maken van wachtlijstbemiddeling:

Zorgverleners zijn sinds 2018 verplicht om jou te vertellen wanneer hun wachttijd niet binnen de Treeknormen valt. Zij zullen je in zo’n geval doorverwijzen naar je zorgverzekering, waar je zelf gebruik van kunt maken als je dat wilt. Dit is natuurlijk niet verplicht.

Zijn er nadelen te vinden aan de wachtlijstbemiddeling?

Het is altijd goed om op de hoogte te zijn van eventuele haken en ogen. Bij wachtlijstbemiddeling is er namelijk een aantal punten waar je op moet letten. Je moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat wachtlijstbemiddeling er niet voor kan zorgen dat de wachttijd in je huidige ziekenhuis verkort kan worden. De verzekeraar kan wel controleren of er niet ergens een plek vrij is gekomen door een uitval, maar verder kan er niets ‘extra’ geregeld worden. De verzekeraar checkt bijvoorbeeld wel of er plek is in een ander ziekenhuis of een andere zorginstelling. Dat kan voor jou betekenen dat je verder moet reizen – dit kost je extra tijd en geld. Dat is iets waar je rekening mee moet houden.

Wat je ook moet weten, is dat je zelf verantwoordelijk bent voor de overdracht van medische gegevens van je eigen dokter of zorginstelling naar de andere instelling. De zorgverzekeraar mag dit namelijk niet doen door de privacywet. Ook heb je een verwijzing nodig van je eigen huisarts of medisch specialist. Op die manier kan er op de andere plek zo snel en efficiënt mogelijk aan het werk worden gegaan. Natuurlijk kan je reden om geen gebruik te maken van wachtlijstbemiddeling ook gewoon zijn, omdat je het liefst in je eigen vertrouwde omgeving naar het ziekenhuis gaat. Een behandeling door iemand die je al kent van eerdere behandelingen is misschien wel zo prettig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *