Ziek Zijn en Toch Willen Trainen?

Laatst bijgewerkt op

De koude winterdagen komen er weer aan, dit betekend al snel mensen die verkouden zullen worden. Een veelgestelde vraag is of je wel of niet zou moeten trainen als dit gebeurt. Ten eerste zal je jezelf moeten afvragen, is het niet meer dan alleen een verkoudheid? De meeste mensen weten wel wat een verkoudheid inhoudt, de algemene symptomen zijn:

  • Hoesten
  • Hoofdpijn
  • Keelpijn
  • Verstopte neus

Dit is niet direct gevaarlijk en mensen hebben er regelmatig last van. Alleen last van een zere keel wat hoesten? Dan kan je nog wel gewoon gaan trainen, zorg er wel voor dat je veel vocht binnenkrijgt en dus veel water drinkt. Meestal kan je aan je lichaam wel merken of je nog in staat bent om te gaan trainen en is het dus meer een persoonlijke keuze om te gaan trainen of niet.

Twijfel je toch of je verkouden bent of misschien een griepje te pakken hebt dan kan je beter eerst even langs de dokter gaan voor een controle.

Wat als het meer dan een verkoudheid is?

Griep (met een lichaamstemperatuur van meer dan 38 graden Celsius) en erg veel hoesten? Dan is het misschien beter om eerst eens naar een dokter te gaan voor een controle voordat je weer begint met trainen.

Houd je ook niet strikt aan je dieet als je ziek bent, dit kan je vaak ziek houden. Het lichaam zal op een natuurlijke wijze je metabolisme omhoog krijgen om te gaan herstellen. Dit kan er tot leiden dat je erg honger kan krijgen. Wees dus wat flexibeler met je voeding tijdens het ziek zijn.

Hoe zit het met misselijkheid, diarree en braken?

Heb je last van diarree, braken en/of misselijkheid dan kun je beter maar even rust nemen. Soms moet je gewoon even rust nemen en je lichaam normaal laten herstellen. Tegen een verkoudheid kan je soms wel weerstand bieden met je lichaam maar als je misselijk bent en al snel over kunt geven zou ik toch maar even rustig aan doen.

  • Zoek een dokter op! Je houdt misschien niet van medicijnen omdat je een sterk immuun systeem hebt die normaal erg snel hersteld maar soms is het beter om er toch even langs te gaan. Hoe sneller je hersteld betekent namelijk ook weer hoe sneller je weer kan beginnen met trainen!
  • Blijft uit de gym/box! Als je erg veel hoest en niest breng je andere leden namelijk ook in gevaar door ze aan te steken. Blijft dus lekker thuis en zorg ervoor dat je lichaam goed kan herstellen zodat je zo snel mogelijk weer kan beginnen!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *