Zo vergroot je jouw conditie voor optimale crossfit prestaties

Beeld: Omid Armin via Unsplash

Crossfit is een trainingsmethode waarmee je zowel kracht als conditie verbetert. Je combineert namelijk krachttraining met cardio-oefeningen en oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. Het valt aan te raden ook buiten je crossfit trainingen om te trainen op conditie, zodat je nog betere prestaties neer kunt zetten tijdens je crossfit training. 

Voordelen goede conditie

Een goede conditie heeft diverse voordelen voor jouw crossfit training. Allereerst herstelt je lichaam sneller na inspanning, waardoor je minder spierpijn krijgt. Ook hou je de training makkelijker vol, waardoor je jouw focus nog meer kunt leggen op de juiste houding of het verbreken van je persoonlijke record. In het algemeen zorgt een hogere conditie voor meer stressbestendigheid dankzij de verbeterde hartfunctie en verlaag je de kans op hart- en vaatziekten. 

Doe een warming up

Wanneer je aan je conditie wilt werken, is het super belangrijk dat je jouw lichaam goed warm maakt. Een dynamische warming-up zorgt voor een toename van de longventilatie, verhoogde bloedcirculatie, verbetering van je spierprestaties en een verbetering van je uithoudingsvermogen. Essentieel dus voor een geslaagde training, 

Thuis trainen op conditie

Voor veel mensen vormt tijdsgebrek een obstakel bij het sporten. Het lukt je wel om twee avonden per week vrij te maken voor crossfit, maar nog een extra trainingsmoment kun je eigenlijk niet missen. Je kunt ook prima thuis werken aan je conditie

Het scheelt je al snel veel tijd en je kunt gewoon sporten terwijl je televisiekijkt of een ander loos momentje op wilt vullen. Met een roeitrainer werk je aan je conditie, kracht en weerstand waardoor dit een echte alleskunner is.  Ook is een hometrainer of een loopband een uitstekend apparaat om in huis te halen zodat je thuis aan je conditie kunt werken.

Korte HITT training

HITT is kort maar krachtig. HITT staat voor hoge intensiteit intervaltraining. Je wisselt intensieve oefeningen af met een kort momentje van minder intensieve oefeningen of rust. Met een HITT workout kun je al in slechts 20 tot 30 minuten meer conditie opbouwen. Het mooie van deze work-out is dat je deze zowel thuis als in de gym kunt doen. Het valt aan te raden om je HITT als aparte work-out te pakken en hierna geen crossfit te plannen, want dan ga je helemaal kapot. 

Zorg voor regelmaat

Het allerbelangrijkste wanneer jij conditie wilt opbouwen, is dat je zorgt voor regelmaat. Zorg ervoor dat je echt went aan het sporten en hoe dit in je agenda past. Het kan zijn dat je af en toe een afspraak met vrienden af moet zeggen omdat jij altijd naar de sportschool gaat op woensdagavond. 

Het valt aan te raden om hier zo min mogelijk van af te wijken, want als je eenmaal uit je ritme valt is het moeilijk om hier weer in te komen. Kies twee, drie of vier vaste dagen uit om te sporten en hou je hieraan. Zo kun je het ook niet uitstellen, want dan kom je weer in de knoop met je rustdagen. 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.